söndag 27 februari 2011

Söndag morgon och jag kan inte sova...

Kan det vara alla intryck från gårdagen tro som gör sig påminda?
(Förresten, jag har kommit på hur jag ska kunna använda, å, ä, ö på min thailånedator :) )
Igår var verkligen en fantastisk dag. Så enormt mycket aktiviteter och intryck på en och samma dag! Min kollega Elise från Sverige är i Thailand för första gången och hon är här bara några dagar, självklart vill jag ta med henne på så mycket som möjligt. Igår var det tema Fullt Ös - Medvetslös. Eller nu blev det ju inte riktigt så, hela veckan har jag sett fram emot att få sova ut nu idag, söndag morgon....mmmm...sovmorgon... har jag tänkt hela veckan. Och nu sitter jag här. Absolut inte pigg, men absolut inte kan sova heller. Kan det vara alla intryck tro som håller igång mig?

Min kollega Phawinee, Pum som hon också kallas, och hennes supersöta son James tog med Elise och mig ut på äventyr igår. Hon tog oss till Aytthuaya som är en gammal stad 80 km norr om Bangkok. Denna staden var visst Siams huvudstad på tiden det begav sig. Nu är staden full med gamla tempelruiner, det påminner lite om Pompeij faktiskt. Tänk Pompeij goes thai-style på ett ungefär :) Jättejättesnällt av Phawinee att ta med oss runt på allt, vet inte hur jag ska tacka henne?
Igår hann vi med:
Floating market i Aytthuaya (en liten och ganska så turistisk floating market, men alldeles lagom storlek)
Tempel i Aytthaya (hur sjutton stavar man den stadens namn egentligen?)
Tuk Tuk
Shopping på Ecco Factory Outlet. Jag köpte 3 par skor till det facila priset av totalt 4200 Baht dvs 1000 kr ca. Underbart! Pum har jobbat som inköpschef på Ecco tidigare, och hon fixade 25% personalrabatt till oss :) Me like! Efter Ecco åkte Phawinee hem och vi åkte vidare in till BKK för att fortsätta äventyren:
Manikyr
Skytrain in till hållplatsen Nana och middag därefter på en restaurang på en av smågatorna kring Sukhumvit. Fantastiskt god mat igen.
Drinkar på Bed Supper Club. Ett otroligt space-aktigt ställe, påminner mycket om ett rymdskepp... Klubbmusik på hög nivå, goda drinkar osv osv... Petra like!

Lotusblomma
 Phawinne på floating market
 Marknaden...
 Thailändska efterrätter svalkar vi oss med, nam nam! (Annorlunda, men nam!)
 Gigantiskt stor Buddha...
 Rolig reklamskylt i Bangkok...

Som sagt, en dag fylld med äventyr! Får se vad den här söndagen har att erbjuda... :) Pool och sol defintivt!

Ha det bäst!
Plufsekram
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar