måndag 21 februari 2011

Svart bälte i att äta med pinnar?

Det här måste väl ändå räknas som den högre skolan att bemästra konsten att äta nudlar med pinnar - utan att spilla och skvätta? :)

Hepp hepp!

Dagen har varit finfin (igen!). Som vanligt är alla jättesnälla och tar hand om mig så fint så.

Jag hade dock en annorlunda upplevelse idag, en kulturchock kan man kalla det. Jag stod i korridoren och pratade med den nya General Manager. Vi snicksnackade om ditt och datt, trevligt samtal verkligen. Samtidigt kommer det en grupp från matsalen som måste passera oss för att komma vidare. Och vad händer då? Jo de böjer sig framåt för att inte vara ivägen för oss när vi pratade! Snacka om konstig syn att 10 thailändare går förbi oss framåtböjda. Alla har sådan enorm respekt för general managern. Han kom in på vårt rum senare och hade några frågor. Då passade jag på att berömma inköp i Thailand för honom, och de blir heeeelt supergenerade! My gosh! Annorlunda. :)

Khanittha, min kollega, frågade mig strax innan jag skulle hem idag om jag har några planer för imorgon kväll. Hmmm... let me think.. nej, inte imorgon heller :) Jag tänkte att hon kanske ville hitta på något, men icke då. Då frågar hon mig om det är okej att jag träffar 2 killar efter jobbet som vill träna sin engelska :) Hahaha! Javisst, kan jag väl göra :) I "utbyte" ska de ta mig till Central Bangna (finns bla stort shoppingcenter där). Hahahaha igen! (håll tummarna att de är minst 190 cm långa och supersnygga ;) )

Jag får verkligen anstränga mig dagligen för att inte börja skratta när jag hör thai-engelska. En del uttal är ju så roliga! (och ja, jag vet att det inte är helt politiskt korrekt att skratta - och ännu mindre skriva om det här:) )
Här kommer några exempel:
Roll on - uttalas rorr on
Price - uttalas plaj
Drape - uttalas dlejp
För att bara nämna några exempel
Nu är jag ju rätt så van vid den här engelskan så jag förstår vad de säger ändå. Men, för den som är ovan, ojojoj, inte lätt!

Ikväll har jag varit galet effektiv. Jag kom hem 1815, 1822 var jag i gymmet och körde intervallträning 30 minuter på löpbandet. Tillbaka på rummet 1858, 1900 telefonmöte med USA. Effektivt va? :)

Middag ikväll blev på Seacon Square (igen). Denna gången åt jag japanskt på restaurang Fuji. Sjukt goda Gyoza! Det var nog faktiskt de godaste jag ätit på riktigt riktigt länge. Nam!

Och nu ska jag krypa upp i sängen och kolla på Solsidan på TV4 Play. Härligt!

Ha det bäst!
Plufsekram
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar