onsdag 13 juni 2012

Hur säger man hej här i Korea?

Jag brukar alltid lära mig Hej och Tack i i princip alla länder jag åker till.... MEN, denna gången är det omöjligt! Hur sjutton säger man dessa enkla små ord här i Korea? De försöker lära mig, för jag vill ju verkligen kunna, men stört omöjligt. Oh well.

Jag börjar äntligen komma i form igen efter en feber och ont i hals svacka. Lagom bra tajming att få det när jag befinner mig på andra sidan jorden och enda alternativet är att bita ihop och se glad ut :). Tack gode gud att jag hittade fina små tabletter i Kina som gjorde susen ;) De kan sina grejer där ;)

Korea är ett väldigt annorlunda land, svår att beskriva... Kina är ju väldigt annorlunda på sitt sätt, men där har vi ju så mycket kunskap och dessvärre en hel del fördomar om hur det är där. Men vad vet vi om Korea egentligen? Visst hade de OS för några år sen? Men när var det egentligen? Och visst är det här ifrån Taekwando kommer, eller? Mat kultur - Kimchi och Korean barbeque känner vi ju till. Och bibimbap är ju poppis hemma.. Men sen då, vad finns mer? Hur är folket härifrån? Så, om du har sett filmen Lost in Translation - ja, då förstår du lite hur jag känner mig. Tyvärr finns det NADA tid att upptäcka varken Seoul eller Korea, nästa gång helt klart. För jag tror att det finns massor av fin kultur att upptäcka här i detta knasdyra land. Folket som jag träffat hittills är underbara, dock helt oförstående av engelska... Men de ser glada ut ändå :)

Här kommer lite blandade foton från Kina och Korea
Ha det bäst!
Kram Petra

 Att få träffa självaste Don i Shanghai - LYCKA! Det var såååå kul att ses igen! Massa galna skämt hela kvällen, så klart! Jag kan varmt rekommendera restaurangen vi gick till "Lost Heaven". Det var nog den bästa maten jag ätit på riktigt länge! Fantatiskt bra ställe! Tänk vad Tripadvisor har gjort mycket för mig på mina resor!

 Här besöker vi ett tempel i Shanghai, jättefint! Jiang-man eller vad det hette...


Här byter vi land - Invigning av mässan i Korea. Det var nog den mest TACKY invigning jag någonsin varit med om. Laser lampor gör sig sådär bra kl 11 på fm.....Och blippblopp danser...nja, kändes inte som att detta var publiken för detta...
 Här står jag utanför mässan med kollegorna, en bra dag!
 Ikväll var det dags för korean barbeque, riktigt gott! Och en utmaning att beställa där ingen pratar engelska och menyn är på koreanska. Men mätta o glada blev vi ändå. Hoppas på att det inte var voff voff eller mjau mjau bara...

1 kommentar:

  1. HEj på koreanska är "ya" det uttalas "Yah" och på koreanska stavas det "야" hoppas det hjälper!!^^

    SvaraRadera